Kundehistorier

Glacier National Park og hinsides

Bob Kalayjian
30. oktober 2013

Model S-ejer, Bob Kalayjian, tager Model S på en 4.500 miles lang biltur over 15 dage og noterer sin oplevelse ned i en rejsejournal.

Med åbningen af vestkystens Supercharger-netværk fra Mexico til Canada i næste uge kan denne artikel synes en lille smule uddateret. Vi har kørt syv ture fra vores hjem i Long Beach til San Francisco ved hjælp af Superchargers og har en strategi om at køre hurtigt og oplade hurtigt med det formål at køre de 400 miles på lidt over syv timer. Men sidste måned havde jeg lyst til at komme væk fra den "hurtige bane" og ville teste, hvordan Model S kørte på motorveje, hvor der kun var opladningsmulighed på 220 volt, 50 A for RV-køretøjer. Fra Long Beach til Glacier National Park og derefter videre til Lethbridge, Alberta Canada, og retur via Vancouver, BC, Seattle, Portland, og Fremont. Mange af turens dele var på Superchargers, men mange blev også brugt i den "langsomme bane" for at spare på hver eneste elektron og gøre dagens kørsel så let som muligt.

På grund af allerede udførte reservationer skulle jeg i snit køre 400 miles pr. dag med kun 50 A-oplademulighed i flere dage, mens jeg kørte gennem Nevada, Idaho, Montana, Canada og det østlige Washington. Set i bakspejlet ville jeg have planlagt fire dage på 300 miles hver, så det var mere behageligt, og der var mere tid til sightseeing. Opladningen for de første 250 miles var let ved at overnatte og oplade i en RV-park, mens det krævede mere tålmodighed med de ekstra 150 miles om dagen, når en times opladning gav 28 miles. Den vigtigeste regel var selvfølgelig: Løb ikke tør for strøm!

En typisk dag i den "langsomme bane": Min overnatning og opladning blev foretaget i Winnemucca, Nevada. Jeg pakkede teltet og soveposen sammen kl. 5.30 og tog af sted før daggry. Ruten gik via Interstate 80 East til Interstate 93 North til Arco, Idaho. Jeg satte autopiloten til 90 km/t og så, hvordan den store ørken rullede forbi i takt med, at himlen blev lysere. Som solen kom op, blev kaktusserne, bynken og de lave bjerge mere definerede, og kun få biler og lastbiler passerede mig. Jeg kørte 162 miles til mit første opladningsstop i Wells, Nevada og havde kun rørt bremsen én enkelt gang ved slutningen af frakørslen. Klokken var 9, og Mountain Shadow RV Park var klar til mig. Jeg satte stikket til, tog et bad, spiste morgenmad, vaskede bilen og satte alt inde i bilen på plads igen.

I hver eneste RV-park fik jeg en masse spørgsmål om Model S, og denne morgen var ingen undtagelse. Jeg viste dem bilen og kabinen, bagagerummet i forenden, skærmen på 17 tommer og fortalte om rækkevidden og min planlagte rute. Jeg udleverede et papir med et billede af transmissionssystemet og batteriet og hjalp dem med at visualisere, hvor mekanisk simpel Model S i virkeligheden er. De rejsende, som var både minearbejdere, pensionister eller almindelige arbejdende mennesker, var alle overraskede over at se, hvad der i denne del af landet var en næsten total ukendt teknologi.

Fem timer senere, hvor den specificerede rækkevidde var op mod 240 miles, besvarede jeg nogle e-mails (alle RV-parker har WiFi), snakkede lidt med cheferne på verandaen om Wells, og efter frokost var det tid til at køre mod Arco i Idaho, hvilket var en tur på 233 miles. Jeg planlagde at udføre en anden opladning tættere på Arco, hvis det var nødvendigt. Da jeg kørte mod nord ind i Idaho, kørte jeg fra ørken til bjerge, hvor der var flere træer og færre kaktusser. Der var kvægfarme og græsningsarealer, og floderne var bredere. På trods af stigningen på 600 meter var kørslen ved 90 km/t med en anelse medvind ganske effektiv, da jeg beregnede de faktisk kørte antal miles i forhold til det tabte antal specificerede mil. Ved Twin Falls var det tydeligt, at jeg godt kunne nå Arco uden en ekstra opladning, så jeg stoppede for at spise og kørte de sidste par timer med 80 km/t og nød aftenkøreturen langs Craters of the Moon National Park.

Jeg ankom ved Mountain View RV Park omkring skumring, satte stikket til, spiste aftensmad og gik så seng. Det virkede ikke effektivt at sætte et telt op og tage det ned igen, så jeg indrettede min Model S, så jeg kunne sove i den. Det var en lille bid af paradis at ligge omme bag i en Model S på en luftmadras og lytte til gæssene i den nærliggende sø og se op mod en sort nattehimmel fyldt med stjerner. Jeg fandt også ud af, at varmen fra opladeren, som ligger under bagsædet, holdt mig varm det meste af natten. Det var en perfekt afslutning på en typisk dag i den langsomme vejbane. Jeg fandt også ud af, at rækkevidden for Model S ved langsommere kørsel er meget større end den specificerede rækkevidde, nærmere omkring 280-290 miles, og det ville gøre min opladning pr. dag desto kortere.

Ikke alle RV-parker er ens. Nogle steder var jeg nødt til at reducere opladningsstrømstyrken til 35 A, for at undgå at afbryderen slog fra. I nogle parker var der virkelig gode badefaciliteter, mens de ikke var så gode andre steder. Nogle steder var der vaskemuligheder og/eller købmandsbutik. Det bedste sted, som jeg fandt, var San-Suz-Ed Montana RV Park og Bed and Breakfast i West Glacier: $107 for B&B og $10 for en overnatningsopladning Stedet ligger få miles fra vestindkørslen til Glacier National Park og er et fremragende sted, hvor man kan stoppe for et par dage og tage på vandreture til gletsjerne (skynd jer; de er næsten væk) og se skønheden i denne vidunderlige nationalpark.

Mit første mål var i hus efter tre dages kørsel. Nu var det let for mig at køre til det næste stop: The Prince of Wales Hotel på den canadiske side af gletsjeren kun 66 miles væk. Det var en skøn "langsom køretur" på den tosporede vej, der kaldes for “Going-to-the-Sun Highway.” Ruten gennem gletsjeren er en jævn stigning på lidt over 1000 meter til Logan Pass, derefter ned og ind i Canada, så til venstre og til slut til Prince of Wales. Det var klart og solrigt, og det var en vidunderlig tur.

Der var ikke oplademulighed ved Prince of Wales, bortset fra på campingpladsen ved siden af, som havde 30 A-tilslutning, mens så var det 110 V. Øv. Denne backup-mulighed viste sig at være en hyppig kilde til forvirring. Mange RV-parker reklamerer med 30 A-tilslutning, men jeg fandt ud af, at det næsten altid var tt30-stikkene til små trailere, men ikke til de store RV'er. Opladning med 10 km pr. times opladning er ikke en reel mulighed, med mindre det drejer sig om en nødsituation.

Prince of Wales blev bygget i 1927 og er en af de klassiske resortdestinationer for jernbanerejser. Heldigvis var mit næste stop, University of Lethbridge, kun 70 miles væk, og der var masser af batterikapacitet til at komme derhen. Jeg sov ved nogle venner fra universitetet, og de havde arrangeret en overnatningsopladning i en RV-park i nærheden. I fremtiden vil det være et bekvemt sted at stoppe midtvejs, når vi skal køre fra Calgary til Glacier (hvilket vi planlægger at gøre i 2015).

James Byrne, ph.d. og professor i geofysik ved Lethbridge University, arrangerede en paneldiskussion om behovet for infrastruktur med elektrisk opladning, så man kan gøre noget ved klimaforandringerne og den globale opvarmning. Jeg var med i panelet som "eksperten" i at køre en batteridrevet elbil i den eksisterende infrastruktur. Her fik jeg også mulighed for at dele mine oplevelser med Model S i et meget interesseret universitetsmiljø.

Resten af turen tilbage gennem Glacier, sydpå til Interstate 90, vestpå til Burlington Supercharger og så nordpå til Vancouver var faktisk begivenhedsløs, hvilket også var tilfældet for rejsen tilbage sydpå gennem Portland, Grants Pass, Redding, Freemont og så hjem. Infrastrukturen med RV-parker i den langsomme vejbane var så bekendt, at der ikke rigtigt skete noget på den sidste del af turen. Da jeg endelig kom hjem, tjekkede jeg data, og optællingen viste følgende:

15 dage – 7.227 km – 1295 kWh (5,58 km/kWh) – 14 RV-parker

Måske ville det være bedst at opremse et par af de vigtigste ting, som jeg lærte hen ad vejen:

• Ring i forvejen til næste opladested for at bekræfte 50 A-oplademulighed, før du tager af sted.
  • Overvåg opladningen og reducer opladestrømstyrken, hvis det er nødvendigt.
  • Hvis der er tid til det, kan du ved overnatningsopladninger sænke strømstyrken til 35 A.
  • Den specificerede rækkevidde ved 90 km/t er 10 % højere end ved 105 km/t. Ved 70 km/t er den mindst 20 % højere. Hvis du tror, at det vil blive snævert med at nå det næste opladested, så bør du sænke farten.
  • Bjergkørsel er ikke et problem, fordi 90 % af opladningen genindvindes ved kørsel nedad, men husk, at en nettogevinst ved stigning mellem to opladesteder kræver 10 miles/1000 fods højde. Vi får selvfølgelig 9 miles tilbage for hver 1000 fod, vi bevæger os ned fra højderne.

Jeg har fundet mine foretrukne RV-parker og ved, at vi sikkert vil vende tilbage til dem på et tidspunkt, men det ville være smart, hvis man havde en guide over dem, der var "elbilvenlige". Det ville også være rart, hvis flere hoteller og moteller tilbød opladning med 220 V og 50 A, så overnatningsopladningen blev mere komfortabel, men jeg kommer dog til at savne at sove bag i min Model S.

Jeg håber, at alle, der læser denne beretning om at rejse i den langsomme vejbane, vil blive inspireret til at prøve lykken og udforske livet uden for Supercharger-motorvejene. Selv når Superchargers er blevet fuldt implementeret, mener jeg, at der stadig vil være plads til en opladning i ny og næ i en RV-park for at se nogle af de skønne natursteder og besøge de byer, der ligger uden for alfarvej i Nordamerika.

Endelig vil jeg gerne takke Elon Musk og hele Tesla Motor-teamet for at lave og yde support til denne fremragende bil, der kan komme vidt omkring med god komfort og kun et lille CO2-fodaftryk.