Glacier National Park och vidare

Model S-ägaren Bob Kalayjian tar Model S på en 725 mil lång resa i 14 dagar och spelar in sina upplevelser i en resedagbok.

I.o.m. invigningen av Supercharger-nätverket längs västkusten från Mexiko till Kanada den här veckan kan artikeln kännas lite föråldrad. Vi har gjort sju tur och retur-resor från vårt hem i Long Beach till San Francisco via Superchargers och har en strategi att köra och ladda fort för att göra en 644 km lång resa på endast strax över sju timmar. Men förra månaden ville jag "lätta på gasen" och utforska Model S på motorvägen endast genom laddning via 220 V, 50 A på ställplatser. Long Beach till Glacier National Park, sedan vidare till Lethbridge, Alberta Kanada, tillbaka via Vancouver, BC, Seattle, Portland och Fremont. Många segment var på Superchargers men jag spenderade också många med att köra lugnt för att spara varje elektron och göra varje dags körning så enkel som möjligt.

P.g.a. bindande reservationer var jag tvungen att snitta 644 km per dag med endast 50 amperes laddning i ett antal dagar medan jag körde genom Nevada, Idaho, Montana, Kanada och östra Washington. I efterhand skulle jag ha planerat fyra dagar med 483 km vardera för komfort och mer sightseeing. Det var lätt att få laddning för de första 403 km genom att ladda över natten på en ställplats, att få de extra 242 km under dagtid krävde mer tålamod med laddning på 45 km/h. Det självklara direktivet var: Få inte slut på nominell räckvidd!

En typisk dag i “lugnt tempo”: Min nattliga laddning skedde i Winnemucca, Nevada. Jag packade ihop tältet och sovsäcken kl 5.30 och åkte i tysthet innan gryningen. Rutten var Interstate 80 East till Interstate 93 North till Arco, Idaho. Jag ställde in farthållaren på 90 km/h och såg öknen breda ut sig framför mig medan himlen sakta blev ljusare. Kaktusar, buskar och kullar fick sakta definition när solen steg och endast en racerbil eller en lastbil passerade. Jag körde 261 km till mitt första laddstopp i Wells, Nevada, och trampade på bromsen en enda gång vid avfarten. Klockan var 9 och de väntade mig på Mountain Shadow RV Park. Jag kopplade in mig, duschade, rakade mig, åt frukost, tvättade bilen och la tillbaka allt på sin plats.

Vid varje ställplats fick jag många frågor om Model S och denna morgon var inget undantag. Jag gav dem en rundtur och visade upp interiören, det främre lastutrymmet, 17-tums touchscreenen och berättade om räckvidden och min planerade resväg. Jag gav ut en ensidig broschyr med en bild på drivlinan och batteriet och hjälpte dem att visualisera hur mekaniskt enkel Model S egentligen är. Resenärer, gruvarbetare, pensionärer eller arbetare – alla var överraskade att se den, i denna del av landet, totalt okända teknologin.

Fem timmar senare och med en nominell räckvidd av 387 km hade jag svarat på e-post (alla ställplatser har WiFi), spenderat lite tid med ägarna på verandan och lärt mig om Wells och ätit lunch, och nu var det dags att bege sig mot Arco, Idaho, 375 km bort. Jag hade planerat en annan laddning närmare Arco om det skulle behövas. När jag körde norrut till Idaho byttes öknen mot berg med fler träd och färre kaktusar. Det fanns boskapsrancher och betesmarker och floderna blev allt vidare. Trots den här sträckans stigning på 600 m visade det sig att det var väldigt effektivt att köra i 90 km/h med lätt medvind när jag räknade ut antal körda mil jämfört med beräknad förlust av räckvidd. Vid Twin Falls var det uppenbart att jag skulle klara mig till Acro utan att ladda, så jag stannade för att äta middag och körde i 80 km/h de sista timmarna och njöt av kvällskörningen längs kratrarna i Moon National Park.

Jag anlände till Mountain View RV Park vid skymningen, kopplade in mig, åt middag och bäddade ner mig för natten. Att resa och packa ihop ett tält verkade inte så effektivt så jag gjorde i ordning Model S för att sova. Att sova bak i Model S på en luftmadrass och lyssna på skocken av gäss vid den närliggande sjön medan jag tittade upp på en stjärnfylld svart himmel var gudomligt. En annan upptäckt var att värmen från laddaren, som finns under baksätet, höll mig varm under större delen av natten. Det var ett perfekt slut på en vanlig dag i lugnt tempo. Jag lärde mig också den här dagen att räckvidden för Model S i lugnt tempo är mycket längre än den nominella räckvidden – snarare 450-467 km - och det skulle göra dagtidsladdningen kortare.

Alla ställplatser är inte likadana. På vissa platser var jag tvungen att sänka amperetalet för laddning till 35 ampere för att undvika att utlösa kretsbrytaren. På vissa ställen var duscharna exklusiva, medan de på andra ställen inte var så fina. Vissa platser hade tvättmöjligheter och livsmedelsbutiker. Men den bästa jag hittade var San-Suz-Ed Montana RV Park och Bed and Breakfast i West Glacier: 107 dollar för B&B och 10 dollar för laddning över natten. Den är placerad bara några km från den västra entrén till Glacier National Park och skulle bli ett utmärkt stopp i några dagar för att vandra till glaciärerna (skynda dig, de är nästan borta) och uppleva skönheten hos denna fantastiska nationalpark.

Jag uppnådde mitt första mål efter tre dagars körning. Nu var det lätt att köra till mitt nästa stopp: Prince of Wales Hotel på den kanadensiska sidan av Glacier endast 106 km bort. Vilken härlig resa i lugnt tempo på den tvåfiliga väg som på engelska kallas “Going-to-the-Sun Highway”. Vägen genom Glacier är en stadig stigning på 1 067 m till Logan Pass, sedan ner till Kanada, sväng vänster och du hamnar vid Prince of Wales. Det var klart och soligt och en underbar körtur.

Det finns inga laddningsmöjligheter i Prince of Wales förutom den närliggande campingplatsen som har 30 amperesladdning, tyvärr endast med 110 V dock. Denna backup visade sig vara en vanlig källa för missförstånd. Många ställplatser gör reklam för 30 amperesladdning men jag upptäckte att det alltid var tt30-kontakter för små släp, inte för stora husbilar. Laddning med 10 km/h är endast ett alternativ i nödfall.

Prince of Wales byggdes 1927 och är en av de klassiska järnvägsdestinationerna. Turligt nog var mitt nästa stopp, University of Lethbridge, endast 113 km bort och det fanns gott om räckvidd för att klara det. Vänner från universitetet inhyste mig för natten och hade ordnat laddning över natten på en ställplats nära deras hem. I framtiden kommer detta att bli ett smidigt stopp halvvägs när jag kör från Calgary till Glacier (vi planerar denna resa för 2015).

James Byrne, PhD, professor i geofysik vid Lethbridge University, startade en paneldiskussion om behovet av laddningsinfrastruktur för att uppmärksamma klimatförändringar och global uppvärmning. Jag skulle sitta i panelen som “experten” på att köra ett batteridrivet fordon i befintlig infrastruktur. Det var också dags att dela Model S med en väldigt intresserad universitetskår.

Resten av resan genom Glacier, söderut till Interstate 90, västerut till Burlingtons Supercharger och sedan norrut till Vancouver var verkligen händelselös, precis som resan söderut genom Portland, Grants Pass, Redding, Fremont och hem. Infrastrukturen för ställplatser var så bekant att den sista delen av resan var väldigt händelselös. När jag väl kommit hem kontrollerade jag datan som visade:

15 dagar – 7 228 km – 1 295 kWh (5,6 km/kWh) – 14 ställplatser

Det kanske vore bäst att lista några av de viktigaste sakerna jag lärde mig längs vägen:

• Ring i förväg till nästa laddplats för att bekräfta att det finns 50 amperesladdning innan du ger dig av.
  • Bevaka laddningen och minska laddningsamperen vid behov.
  • Minska till 35 ampere om du har tid vid laddning över natten.
  • Nominell räckvidd vid 90 km/h är 10 % längre än vid 105 km/h. Vid 80 km/h är den minst 20 % längre. Sänk hastigheten om du tror att det är på gränsen att du når till nästa laddning.
  • Bergspass är inget problem eftersom du får tillbaka 90 % laddning i nedförsbacke, men kom ihåg att höjdskillnaden mellan två laddningsställen kräver 16 km extra räckvidd/305 m stigning. Dock får du tillbaks 15 km räckvidd för varje nedstigning på 305 m.

Jag har hittat mina favorit-ställplatser och vet att vi kan komma tillbaka till dem nån dag, men det hade varit bra att ha en guidebok över de som är “elbilsvänliga”. Det kommer också att vara bättre när fler hotell och motell erbjuder laddning med 220 V, 50 A så att laddning över natten är smidigare även om jag kommer att sakna att sova i bak i Model S.

Jag hoppas att alla som läser denna resedagbok om att resa i lugnt tempo kommer att bli inspirerade att passa på att utforska världen utanför Supercharger-nätverket. Jag tror att det även efter den fullständiga implementeringen av Superchargers kommer att finnas plats för en enstaka laddning på en ställplats för att se några av naturens underverk och besöka några av Nordamerikas småstäder.

Till sist vill jag tacka Elon Musk och hela teamet på Tesla Motors som har skapat och stöttar denna fantastiska bil som med bekvämlighet kan ta sig långt med minimal klimatpåverkan.